Pracovní pohovor a příprava na něj

13. 1. 2019

 

Pracovní pohovor a příprava na nějHledáte si nové zaměstnání?
Chcete lepší plat či poznat nové kolegy a kolegyně?

Už nechcete být za otroka v práci, kde vás nikdo neocení? Pak se musíte opřít do pohovorů s personalisty a udělat na ně dobrý dojem.

Ale jak na to půjdete? Se širokým americkým úsměvem nebo s pokorně shrbenými zády? Nebo jinak? Jde přece o první dojem. Jde o vás. Jde o vaši budoucnost. A proto se musíte na pohovor řádně připravit. Zapomeňte na nepadnoucí oblečení, neaktualizovaný životopis či ošoupané boty. Jdete se přeci ukázat. My vám poradíme, jak na to.

Příprava na pracovní pohovor:

Příprava na pracovní pohovor s budoucím zaměstnavatelem nebo v personální agentuře bývá testem.
Zkušený personalista dokáže podle způsobu, jakým komunikujete, zjistit mnoho o vaší povaze.

Přijďte včas a zjistěte si všechny organizační informace:

  • adresu, patro a číslo kanceláře, kde se bude pracovní pohovor konat,
  • přesný čas,
  • kontakty na personalistu,
  • způsob dopravy včetně eventuálního parkování,
  • informace o společnosti (určitě se vás na to při pohovoru zeptají).

Volba vhodného oblečení:

  • Tvrzení, že při výběru zaměstnance na vzhledu nezáleží, není pravdivé. Je totiž přirozené, že to první, čeho si zaměstnavatel nebo jím pověřený personalista všimnou, je váš vzhled.
  • Oblečení by mělo být přiměřené k typu zaměstnání, o které usilujete.

Co s sebou:

  • Podklady, které firma k pohovoru potřebuje, si pravděpodobně vyžádá už přímo v inzerátu, případně vás na ně upozorní ve zvacím telefonátu či e-mailu. Obvykle to je vaše cv v požadovaném jazyce, motivační dopis nebo referenční listy.
  • Neměli byste však zapomenout na reprezentativně působící blok a pero. Kousky papíru či pomuchlané sešity nevyvolávají dobrý dojem.
  • Neobávejte se dělat si během pohovoru poznámky.

Pozdní příchod:

  • Nechoďte pozdě ani nepřicházejte na pohovor na poslední chvíli.
  • Samozřejmě se může stát, že uváznete v dopravní zácpě, případně se vám do cesty postaví jiné překážky. Jakmile v takovém případě zjistíte, že budete mít zpoždění, zatelefonujte kontaktní osobě a omluvte se. Dáte jí tím alespoň vědět, že jste na setkání nezapomněli, jste na cestě, takže na vás mohou počkat.
  • V případě, že přijdete pozdě, aniž byste to předem ohlásili, omluvte se krátkým přesvědčivým vysvětlením.

Přivítání:

  • Mnoho o vás může napovědět i to, jak personalistovi podáte ruku.
  • Podávat ruku by měli lidé, kteří vás na pohovor pozvali. Obvykle vás hned při příchodu někdo přivítá a zároveň vám potřese rukou.
  • Když vám při příchodu ruku nikdo nepodá, zvažte situaci a podejte ruku vy. Projevíte tím nejen svou slušnost a znalost etikety, ale ukážete i svou iniciativu.
  • Stisk ruky by neměl být ani slabý, ani silný.
  • Slabé podání ruky může signalizovat vaši nejistotu a nedostatečný zájem. Příliš silný stisk je ovšem pro toho druhého nepříjemný a může naznačit vaši panovačnost či nepřizpůsobivost. Stiskněte ruku tak, aby stisk byl projevem vaší jistoty a zároveň taktnosti.
  • Při prvním kontaktu ani během celého pohovoru neuhýbejte pohledem, vyjadřovali byste tím nervozitu a stavěli byste se do podřízené pozice.
  • Dávejte si pozor i na řeč těla a tón hlasu.
  • Seďte klidně a mluvte tak, aby váš hlas zněl sebejistě, ale přátelsky.

Nejčastější otázky na pohovoru:

  • Jak byste se charakterizoval/a?
  • Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?
  • Máte nějaké zájmy/koníčky?
  • Co považujete za svůj největší pracovní úspěch
  • Pracuje se vám lépe v týmu nebo samostatně?
  • V čem jsou podle vás výhody nebo nevýhody týmové práce?
  • Máte zkušenosti s prací s PC?
  • V jakých programech momentálně pracujete a jaká je vaše úroveň?
  • Jak byste zhodnotili znalost svých jazykových schopností?
  • Proč chcete odejít ze svého současného zaměstnání?
  • Jaká byla náplň vaší práce v posledním zaměstnání?
  • Jaké bylo vaše postavení v pracovním kolektivu?
  • Mohl/a byste nám popsat, jak vypadal váš běžný pracovní den?
  • Jaké máte zkušenosti s řízením/vedením lidí?
  • Co víte o naší firmě?
  • Proč jste se rozhodl/a ucházet se o toto místo?
  • V čem vidíte svůj přínos pro naši firmu?
  • Jste ochotný/á cestovat za prací?
  • Mohl/a byste nám říci, čeho chcete dosáhnout v horizontu 3 let?
  • Jaký je váš dlouhodobý cíl?
  • Kdy byste mohl/a nastoupit?
  • Jakou máte finanční představu (na začátku a po zkušební době, jiné benefity)?

Otázky pro zaměstnavatele:

Při pracovním pohovoru byste se měli ptát i vy. Projevíte tak svůj zájem o práci, o firmu a zjistíte, zda vlastně pro danou společnost chcete pracovat.
Ptejte se na firemní kulturu, počet zaměstnanců, kolektiv.

O kolik si říci?

Pokud se vás zeptají, jakou máte představu, uveďte určité rozpětí. Nepřeceňte se, ani se nepodceňte.
Je dobré zmínit minimální částku, za kterou jste ochotni nastoupit na danou pozici.

Nejčastější chyby:

  • nevhodné oblečení,
  • neomluvené zdržení,
  • nevhodný slovní projev, slangové, ba až vulgární výrazy,
  • pomalé reakce na otázky,
  • duplicitní otázky – dáváte jimi najevo, že personalistu neposloucháte,
  • protiřečení si,
  • prozrazení, že jste v životopise lhali.

Rozloučení:

Než se s personalistou rozloučíte, bez obav se zeptejte, kdy a jakou cestou můžete očekávat vyjádření. Nalaďte se pozitivně, ale pozor, abyste nepůsobili vtíravě a podlézavě.
Stačí přátelským tónem říci: „Těším se na další setkání, na shledanou.”

Hodně štěstí přeje váš KRC TEAM

Volná pracovní místa v nabídce KRC TEAM

Co dělat při ztrátě zaměstnání?

Reference